Cumulus

on
Donderdag 17 september was ik op de prachtige locatie van kasteel de Vanenburg in Putten voor het Cumuluscongres. Op dit congres werden de resultaten van het Cumulusproject gepresenteerd. Binnen dit project gingen vijf basisscholen gedurende drie jaar intensief aan de slag met ICT in hun onderwijs. Voor het Cumulusproject gingen APS/APS-it, de VU/HAN en Kennisnet aan de slag met  basisscholen rondom de volgende onderzoeksvragen:

Ontstaan er verschillende soorten ICT-gebruik die passen bij verschillende scholen?

Wat zijn de effecten van die vormen van ICT-gebruik?

Belangrijk is dat men bij Cumulus niet uitging van de technische mogelijkheden van ict maar van de meerwaarde van ict voor het leren op school. De effecten die de scholen wilden bereiken waren; motivatie/betrokkenheid, leerresultaten, zelfstandig werken en differentiatie. De scholen waren verdeeld in A (leerkrachtgestuurd), C (leerlinggestuurd) en B-scholen (combinatie van A en C).

Een aantal van de resultaten;

De motivatie en de betrokkenheid groeit bij het gebruik van ict

Er is nog weinig te zeggen over leerresultaten

Niet alle leerlingen worden getriggerd door ict

ICT is in het begin leuk. Daarna moet er weer iets gebeuren om het leuk te houden. Denk bijvoorbeeld aan het digibord.

Leerlingen van B/C-scholen hebben soms meer begeleiding en structuur nodig bij het werken met ictmiddelen dan leerkrachten verwachten. Leerlingen van A-scholen werken juist zelfstandiger dan hun leerkrachten verwachten.

De motivatie van leerlingen die het metriek stelsel kregen aangeboden via het digibord lag 46 % hoger dan bij de leerlingen die het zonder digibord moesten stellen. Leerlingen die rekenen leuk vinden waren vaker positief over het digibord.

Cumulus
Cumulus

Na de presentatie van de onderzoeksresultaten was het de beurt aan Alex van Emst. Hij gaf een zeer onderhoudende presentatie over het onderwerp ‘Innoveren is het creëren van eigenaarschap’. Volgens van Emst denkt de Nederlandse leraar voor een groot deel in vakinhouden.

Je moet uitbouwen waar je goed in bent, opbouwen waar je interesse ligt en compenseren waar je geen talent voor hebt. Erkenning en invloed zijn belangrijk, de schoolleiding blijft daarbij doorslaggevend. 90% van de deelnemers noemde zich eigenaar van de bereikte innovaties.

De eerste workshop die ik volgde ging over meervoudige intelligentie en ict. Op welke manieren kun je met het aanleren van de tafels aan de slag  daarbij gebruikmakend van meervoudige intelligenties. We werden aan het werk gezet met het maken van een tafelrap, het zichtbaar maken van tafels in Excel, tafelsommen fotograferen door op zoek te gaan naar b.v. acht schakelaars in twee rijtjes van vier, het maken van een verhaal waarin tafelsommen een rol spelen en een hinkelspel waarbij de antwoorden op tafels gehinkeld moesten worden. In de tweede workshop ontspon zich een discussie over de meerwaarde van digiborden. Ten slotte werd er een film vertoond met beelden van het cumulusproject en interviews met leerlingen en leerkrachten. Al met al een inspirerende dag met nieuwe ideeën, praktijkgerichte voorbeelden en weerzien met ‘oude’ bekenden. Zeker de moeite waard! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *