Scholen gezocht voor onderzoek rendement digiborden bij de zaakvakken gr 6-7-8

on

Onderzoeksbureau Oberon is in opdracht van Kennisnet een onderzoek gestart naar het rendement van digiborden bij de zaakvakken. Voor dit onderzoek is men op zoek naar scholen die werken met parallelgroepen 6, 7 of 8 waarbij de ene groep wel de beschikking heeft over een digibord en de andere groep niet. Mocht je interesse hebben om mee te doen met dit onderzoek dan kun je dit mailen naar Afke Donker van Oberon adonker@oberon.eu Hieronder de informatie die ik van Oberon heb gekregen over dit onderzoek.

digitaalbord

Het rendement van digiborden in de zaakvakken

Oberon, oktober 2009

Hieronder geven we een kort overzicht van het onderzoeksproject:
Welke scholen zoeken we? Wat vragen we? Wat bieden we?

Welke scholen zoeken we?

  • Twee parallelgroepen in de bovenbouw groep 6, 7 of 8 waarvan één werkt met digibord en één niet.
  • In de groep die het digibord gebruikt, gebruiken leerkracht of leerling het bord in interactie met de klas en/of gebruiken de leerlingen het digibord voor samenwerkend leren.
    Wij zullen dit vaststellen door middel van observaties en een gesprek.
  • Het digibord wordt gebruikt bij de zaakvakken.
  • We zoeken drie scholen die dezelfde methode gebruiken voor hetzelfde zaakvak.
    We willen van mogelijke deelnemers dus graag weten welke methoden ze gebruiken voor aardrijkskunde, geschiedenis en biologie. Op basis hiervan bepalen we welke scholen daadwerkelijk zullen deelnemen.

Wat vragen we?

  • Kennismakingsbezoek (check op bovengenoemde criteria).
  • Lesobservaties. In beide groepen observeren we één of twee lessen. We gebruiken hiervoor onder andere de Kijkwijzer Digitale Schoolborden.
  • Nabespreking: na de observaties houden we met de leerkracht(en) een nagesprek. Ook spreken we met een groepje leerlingen uit iedere klas.
  • Meten van kennis en/of vaardigheden: Aan het begin en aan het eind van de lessenserie nemen we een korte toets af over de inhoud van de les. Bij de keuze van deze toetsen sluiten we zo veel mogelijk aan bij toetsen die op school (en vanuit de methode) al worden afgenomen. In overleg met de school gebruiken we ook bijvoorbeeld rapportcijfers en enkele achtergrondkenmerken van leerlingen.
  • Meten van motivatie: hiervoor gebruiken we een bestaande vragenlijst. Deze nemen we twee keer af: voor de lessenserie en na de lessenserie.

Wat bieden we?

  • De school ontvangt gemiddelde toetsscores en motivatie-scores van leerlingen in de groep met en de groep zonder digibord.
  • De leerkrachten ontvangen de observatie-notities van hun eigen les.
  • De school ontvangt het onderzoeksrapport waarin we het rendement van digitale schoolborden in de zaakvakken onderzoeken. In het onderzoeksrapport worden scholen niet herkenbaar in beeld gebracht.
  • De school ontvangt na afloop van het project, als alle onderzoeksactiviteiten naar tevredenheid zijn afgerond, een financiële vergoeding (€ 1500,=) voor deelname.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *