Schrijf je vakantieverhaal maar overdrijf het…

De eerste dag van het schooljaar willen we natuurlijk weten hoe de vakantie van onze leerlingen was. Vaak wordt er dan gekozen voor het schrijven van een opstel over de vakantie. Aan het begin van het vorige schooljaar heb ik een andere invalshoek gekozen. Dat beviel erg goed dus gaan we dit jaar op herhaling. Hieronder staat de opdracht die de kinderen op papier krijgen.

Hoe was mijn zomervakantie?

Na zes weken fijn vakantie te hebben gevierd is vandaag de school weer begonnen. We willen graag dat je een verhaal schrijft over je vakantie, maar…….

Niet zo maar een verhaal. In je verhaal moeten non-fictie (echt gebeurd) en fictie (niet echt gebeurd) door elkaar lopen. Je gaat dus vertellen over je zomervakantie maar je overdrijft je verhaal.

Misschien ben je gaan zwemmen en kwam er een haai aan?

Misschien ging je met de veerboot naar Engeland maar miste je de boot en moest je het hele stuk met een roeiboot?

Misschien…….

Het verhaal is minstens een bladzijde A4 in een normale lettergrootte (12 punten).

Je leest het verhaal als het klaar is nog een keer goed door om te controleren of de zinnen wel lekker lopen.

Je controleert je spelling nog voor het inleveren met behulp van de spellingcontrole in Word.

 

Helemaal tevreden? Mail je verhaal naar de leerkracht.

4 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Anita Bracke zegt:

    Wat een leuke opdracht. Als ik een hogere groep had dan zou ik het zeker doen. Heel leuk!!!

  2. Hoi Tessa,
    Zoals altijd zit het m in eenvoudige creativiteit. Leuk!
    Groetjes,
    Mario

  3. marinka zegt:

    Heel leuk idee. Ben alleen bang dat het voor mijn groep op het sbo wat te moeilijk zal zijn. maar ik ga dit idee zeker onthouden.

  4. Margreet zegt:

    @Tessa,
    Klinkt leuk! Zou het ook een idee kunnen zijn om i.p.v. de kinderen terug te laten kijken, ze vooruit te laten kijken en ze een opstel te laten schrijven over wat ze het komende jaar willen gaan doen? Op school of daarbuiten? Het lijkt mij handig om de dromen van de kinderen te weten, zodat je daar met je lessen op kan inspringen. Zou zo’n aanpak werkbaar zijn?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *