Knapvilla

Verstopt in de Drentse bossen bij het dorp Echten ligt de Knapvilla van Hanneke Lokhoff. Niet zomaar een villa, maar eentje met negen verschillende ruimten die ieder hun eigen sfeer uitstralen. Hanneke is als echt onderwijsmens gegrepen door het gedachtengoed van Howard Gardner. Gardner stapt af van het idee hoe eerder over intelligentie gedacht werd en onderscheidt negen verschillende intelligenties die nog te ontwikkelen zijn. In de Knapvilla zijn deze terug te vinden als beweegknap, rekenknap, taalknap, samenknap, beeldknap, natuurknap, filosofeerknap, zelfknap en muziekknap.

Hannekes droom was om een villa in te richten rondom deze negen intelligenties. De Knapvilla kent dan ook negen ruimten waarin deze intelligenties terug te vinden zijn. De ontvangstruimte staat in het teken van samenknap, er is een rekenruimte, een taalkamer, een theater voor beweegknap en muziekknap en een ruimte voor zelfknap en filosofeerknap. In de grote tuin vind je nog een blokhut voor natuurknap en een prieel voor beeld-creatief knap. Iedere ruimte heeft een eigen sfeer en een eigen geur. Hanneke en haar partner Cees zijn vaak heel creatief geweest om de ruimten uitdagend in te richten en om de centraal staande intelligentie in alles in de ruimte terug te laten komen. In de villa kunnen teams aan de slag met de praktische invulling van meervoudige intelligentie binnen het onderwijs. Na een inleiding door Hanneke kun je je laten inspireren in de knapruimten. Wanneer je als leerkracht bewust bent van de manier waarop kinderen leren heb je meer kans dat je in de klas  aansluit bij de leerbehoeften van de leerling.Voor een kind zelf is het ook belangrijk om te weten hoe hij of zij leert. Stel dat rekenen en taal heel erg lastig voor je zijn maar je ontdekt dat je wel interpersoonlijk of muzikaal-ritmisch goed ontwikkeld bent dan kan dat bijdragen aan je zelfvertrouwen.

Leraar 24 heeft een dossier over meervoudige intelligentie voor wie meer wil lezen en zien over de achterliggende theorie.

 

 

 

 

 

 

 

Afgelopen donderdag was ik samen met een aantal anderen uitgenodigd in de Knapvilla. Na een enthousiaste inleiding door Hanneke, kregen we een rondleiding en daarna de kans om op eigen gelegenheid de verschillende ruimten te verkennen. Hanneke heeft aan de verschillende ruimten ook weer experts/ambassadeurs verbonden. ’s Avonds hebben we onder het genot van een tapasparade nog gebrainstormd over de Knapvilla. Er was een bont gezelschap onderwijsmensen bijeen met specialismen op het gebied van natuuronderwijs, leerstijlen, yoga, cultuurverschillen, kinderboeken, natuuronderwijs, digital storytelling, muziek, onderwijsmeubilair en ict wat samen tot interessante discussies en grootse plannen voor de toekomst leidde. Toch knap van Hanneke.

Onderstaande video ‘Morgen weet ik het…’ is gemaakt door Willem Broere en geeft een mooie indruk van de Knapvilla.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *