Sterrenschool Zevenaar

Afgelopen vrijdag was het weer tijd om op ‘schoolreis’ te gaan. Het was voor de derde keer dat ik samen met Mariëlle van Rijn een school voor vernieuwend onderwijs ergens in Nederland bezocht. Waarom? Gewoon om geïnspireerd te raken en op de hoogte te blijven van vormen van onderwijsvernieuwing in Nederland. Als zelfstandig professional werkzaam op het brede terrein van onderwijs en ict vinden wij dat beide belangrijk. Na Wittering.nl en de Klas voor de toekomst was het nu de beurt aan Sterrenschool Zevenaar. Deze keer kregen we gezelschap van Gerwin Boevink en Annelies Wiggers. Het was een koude dag en de wind had goed vat op me toen ik richting de school liep die midden tussen de weilanden aan de rand van een nieuwbouwwijk in Zevenaar ligt. Door de crisis op de woningmarkt stagneert de bouw van het aantal geplande woningen in de wijk. Van de honderden geplande woningen worden er dit jaar slechts acht opgeleverd. Toch belemmert dit de school niet in haar groei. Het vernieuwende concept zorgt ervoor dat de school een regiofunctie heeft.

Sterrenschool Zevenaar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Binnen werden we hartelijk welkom geheten door Lidwien Kok, sinds de oprichting in januari 2011, directeur van de Sterrenschool in Zevenaar. Wat maakt het concept van de Sterrenschool nu zo bijzonder?

In de bovenstaande video wordt het idee achter de Sterrenschool uitgelegd. Het stukje over werkgelegenheid in onderwijs en kinderopvang lijkt er momenteel wat anders uit te zien maar veel belangrijker is dat er met het Sterrenschoolconcept wordt ingespeeld op de veranderende maatschappij. De school biedt arrangementen aan waarbij ouders en leerlingen een arrangement kunnen kiezen dat het best past bij het bioritme van hun gezin. Sommige kinderen beginnen liever wat eerder (8 uur) terwijl anderen beter presteren als ze wat later van start gaan bijvoorbeeld om half 9 of 9 uur. Ook de eindtijden zijn variabel, 14 uur, 14.30 of 15.00 uur. Naar gelang het aantal uren dat kinderen maken kunnen vervolgens knipkaartdagen worden vastgesteld. Ouders mogen 10 minuten voor aanvang van de onderwijstijd binnen lopen om kort wat tegen de mentor of de vakspecialist te zeggen. Dat betekent dat er in het eerste en het laatste uur tijd over blijft om leerlingen individueel te begeleiden. Quality time volgens Lidwien, voor het gezin en voor de leerkracht die even extra tijd heeft voor een bepaalde leerling.

Ook de vakanties kunnen variabel zijn. Een lange zomervakantie is niet voor alle leerlingen gunstig. In overleg met ouders en leerling wordt een leerreis afgesproken. Hierin wordt het onderwijsaanbod vastgesteld en worden leerstijlen per vak bepaald. Dit bespreken gebeurt twee keer per jaar in een oudergesprek waarbij ook de leerling aanwezig is. De kinderen hebben een mentor en werken daarnaast in de ateliers reken, lezen en spelling.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik ben onder de indruk van het concept van de Sterrenschool, de grote mate van flexibiliteit die het biedt voor leerling, ouders en team. Maar zeker ook de gedrevenheid van Lidwien was erg inspirerend. Laten we niet in problemen denken maar in oplossingen. Zorg voor structuur, een professionele cultuur, ben innovatief en vooral ook creatief. De Sterrenschool in Zevenaar is op Twitter te volgen via het account @sterrenschoolZ

2 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Amy zegt:

    Klinkt interessant! Ben benieuwd naar de reacties van ouders en de kinderen op langere termijn als ze overstappen naar voortgezet onderwijs, maar op die info zullen we nog een paar jaar moeten wachten.

    1. Lidwien zegt:

      Hoi Amy, het mooie is dat er zeker ook al VO-scholen hier veel belangstelling voor hebben en vragen naar de ervaringen. Niet alleen bij mij, maar bij alle scholen die meedoen aan de pilot andere onderwijstijden. Het biedt echt kansen tot passend onderwijs….alles in het belang van een kind, daar doen we het toch voor?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *