CodeKlas

Het is bijna zover. Op 1 april presenteert BoekTweePuntNul trots de nieuwste publicatie CodeKlas. Een boek geschreven door Pauline Maas, met interviews door onderwijsjournaliste Carla Desain en 40 tools beschreven door 40 mensen vanaf de werkvloer. Er is een discussie gaande over of het leren programmeren/coderen of computational thinking zou moeten worden toegevoegd aan het curriculum. In verschillende landen in Europa zoals het Verenigd Koninkrijk, Estland en Bulgarije is dit al het geval. In Scandinavië is de keuze aan de scholen maar moet men wel communiceren of men het in het lesprogramma opneemt of niet. In Nederland lijkt het vakgebied programmeren nog ver verwijderd van het curriculum. Veel leerkrachten hebben het beeld dat leren programmeren moeilijk is, niet nodig is of dat het er weer iets toevoegt aan een toch al overbelast programma.

Wanneer je om je heen kijkt zie je dat de wereld in een snel tempo digitaliseert. Er wordt meer digitaal gelezen, je belastingaangifte moet je digitaal invullen, steeds meer bankkantoren sluiten dus ook je bankzaken moet je vanaf een computer doen en online winkelen neemt toe in populariteit. We kunnen hier van alles van vinden maar feit blijft dat de maatschappij verandert en dat technologie daar een onlosmakelijk deel van uitmaakt. De meeste mensen vinden het belangrijk om deel te blijven nemen aan deze maatschappij. Het onderwijs heeft als taak om kinderen op deelname aan onze samenleving voor te bereiden. Je kunt er dus niet echt omheen.

Is programmeren moeilijk?

Programmeren is niet echt moeilijk. Het is echter wel een precies werkje en er gaat best wat tijd in zitten. Computers en robots kunnen niets uit zichzelf. Elke handeling of reactie wordt eerst door mensen geprogrammeerd. Een fout in het programma betekent een foutieve handeling. Wanneer je op de basisschool gaat starten met het leren programmeren begin je zonder computer, unplugged. Daarna zet je stapjes via concrete materialen zoals de BeeBot naar een visuele programmeertaal als Scratch naar een taal waar het echt om het inkloppen van code gaat zoals bijvoorbeeld Python.

Is het nodig dat alle kinderen leren programmeren?

Het bedrijfsleven heeft behoefte aan goede programmeurs. Momenteel worden deze werkzaamheden regelmatig uitbesteed aan programmeurs in landen als India en Brazilië. Natuurlijk hoeft niet iedereen programmeur te worden. Maar wel iedereen werkt met computers. Het is handig wanneer je een beetje weet hoe bepaalde processen werken zodat je de wereld om je heen beter begrijpt en oplossingen kunt bedenken voor bepaalde problemen. Dit noemen we computational thinking, een Nederlandse term is hier nog niet voor bedacht.

We hebben het al zo druk.

Dat klopt natuurlijk. Het onderwijs heeft een vol programma. Je moet echter niet er vanuit gaan dat er weer iets bijkomt. Leren programmeren kan ook iets anders vervangen of het kan een verwerkingsopdracht bij bepaalde leerdoelen zijn. Door te programmeren oefen je bijvoorbeeld 21st century skills als samenwerken, probleemoplossend handelen en zelfreflectie. Leren programmeren kun je echter inpassen in andere vakgebieden zoals rekenen, techniek of creatieve vakken. Ben je ervan bewust dat leren programmeren niet alleen iets is voor de slimmeriken.

In CodeKlas wordt een start gemaakt met een leerlijn programmeren. De bedoeling is om de discussie rondom dit onderwerp op te starten. Nederland is een kenniseconomie. Wanneer steeds meer van onze buurlanden programmeren opnemen in het curriculum is het op zijn minst handig om eens te verkennen wat de mogelijkheden voor ons onderwijs zijn. CodeKlas hoopt hier een bijdrage aan te leveren. Voor meer informatie www.boektweepuntnul.nl of op onze Facebook-pagina.

Schermafbeelding 2015-03-08 om 22.57.17

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *