Een nieuwe start…

bron afbeelding: onbekend

Net voor de Kerstvakantie heb ik afscheid genomen van leerlingen, ouders en collega’s op OBS De Kleine Beer in Berlicum. Ik kwam er als derdejaars PABO-student in 1992 voor het eerst binnen. Uiteindelijk heb ik er ruim 18 jaar met heel veel plezier gewerkt. Per 7 januari ga ik als onderwijskundig ictcoördinator bovenschools aan de slag bij Prodas. Daar heb ik erg veel zin in omdat het voor mij persoonlijk een hele nieuwe uitdaging is. Toch zal ik mijn leerlingen op De Kleine Beer erg gaan missen. Ik denk terug aan de geweldige gesprekken die je met groep 8 over allerlei onderwerpen kunt hebben. Vaak naar aanleiding van nieuws in de media, het onderwerp van Nieuwsbegrip of een persoonlijke ervaring van een van de kinderen. De geweldige uitspraken ‘Juf, die konijnen worden daar echt heel slecht mishandeld’, de toevallig grappige antwoorden ‘Eh juf, een aquaduct is toch een watereend?’, de kijk op de wereld. Het vertrouwen van je klas winnen door open te zijn, je kwetsbaar op te durven stellen en je leerlingen serieus te benaderen. Alle grappige en verdrietige momenten, in een flow raken als je merkt dat het je lukt om de kinderen te interesseren of te motiveren. Vertrouwen geven en verrast worden door de resultaten, samen nieuwe dingen uitproberen, leerlingen zich een mening laten vormen over zaken en die laten beargumenteren. Hoogtepunten waren natuurlijk ‘Wat je van beren leren kan’ (kies je eigen verwerkingsvorm bij een leerdoel) en Reisbureau Beartravel. Ook heb ik ook met veel plezier het Deltaproject (ruimtevaart en wetenschap in het basisonderwijs) en het techniekonderwijs gecoördineerd.

Andere dingen zal ik minder missen zoals de toenemende administratie door groepsplannen, protocollen en andere administratieve zaken bijvoorbeeld. Naast basisvakken als lezen, rekenen en spellen heb je ook andere vaardigheden nodig om in de maatschappij van nu te kunnen functioneren. Voor die vaardigheden is momenteel steeds minder tijd binnen het onderwijs. Ik ga me de komende tijd meer bezig houden met deze vaardigheden van de 21e eeuw. Denk daarbij aan communiceren, probleemoplossend handelen, creativiteit, ict-geletterdheid. Binnen mijn klas probeerde ik al tijd in te ruimen om te werken aan deze vaardigheden, nu mag ik dat bovenschools gaan doen bij Prodas. Daarnaast is het belangrijk om te blijven kijken naar kinderen, wat houdt hen bezig, hoe komen ze tot leren. Soms moet je daarvoor even afstand kunnen nemen van alles wat er binnen je vak op je afkomt. Durf eens iets nieuws uit te proberen, vervang zaken uit de methode als je merkt dat dit beter bij jouw leerling(en) past, zorg voor keuzemogelijkheden. Het leven is geen Citotoets.

bron afbeelding: Kennisnet

Twee dagen per week werk ik vanaf nu voor Prodas, daarnaast blijf ik ook binnen Warempel actief. Ik ga door met het dossier digiborden & touchscreens voor Kennisnet, met het BoekTweePuntNul-team zijn er grote plannen gemaakt voor 2013. Ik blijf bijdragen schrijven voor ictnieuws, Kennisnet en Vives. Er zijn al weer verschillende presentaties en workshops gepland rondom sociale media, mediawijsheid, werkvormen met ict en het onderwijsinhoudelijk gebruik van het digibord. En nog meer mooie klussen zoals de beoordelingscommissie van het Samsung Onderwijsinnovatiefonds, de jury van de IPON awards en MediaMachtig staan gepland voor 2013. En hopelijk brengt 2013 nog veel meer nieuwe dingen. Aan de slag dus maar…..

bron afbeelding: onbekend

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.